Kan ik koolhydraatarm eten als ik vegetariër of veganist ben?

 

 

Ja, het is zeker mogelijk om koolhydraatarm te eten als vegetariër of veganist.

 

Er zijn genoeg plantaardige voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten en redelijk laag in koolhydraten.

 

Hier zijn enkele voorbeelden:

 

1. Eiwitbronnen: tofu, tempeh, quinoa, erwten, linzen, noten en zaden zijn allemaal goede plantaardige eiwitbronnen die koolhydraatarm zijn. Ze zijn ook rijk aan andere voedingsstoffen zoals ijzer, kalium en vitamine B.

 

2. Groenten: groenten zoals broccoli, bloemkool, asperges, spinazie, courgette, paprika, champignons, sla en andere groenten met een lage glycemische index zijn allemaal koolhydraatarm en rijk aan voedingsstoffen.

 

3. Koolhydraatarme granen: volkoren quinoa, bulgur, volkoren couscous, volkoren pasta, havermout, volkoren rijst zijn allemaal koolhydraatarme granen die rijk zijn aan vezels en andere voedingsstoffen.

 

4. Plantaardige vetten: avocado, olijfolie, kokosolie, noten en zaden zijn allemaal goede plantaardige vetten die rijk zijn aan gezonde vetten en helpen bij het verlagen van de koolhydrateninname.

 

5. Desserts: bessen, koolhydraatarme yoghurt, koolhydraatarm ijs, koolhydraatarme chocolade zijn allemaal koolhydraatarme dessertopties waar vegetariërs en veganisten van kunnen genieten.

 

 

Het is wel belangrijk om te onthouden dat de meeste plantaardige producten nog redelijk wat koolhydraten kunnen bevatten, ook al zijn dit geen geraffineerde koolhydraten.

 

Houd het aantal koolhydraten dat je binnenkrijgt dus goed in de gaten als je als vegetariër of veganist koolhydraatarm gaat eten.  

 

 

Als vegetariër of veganist zul je ook iets meer moeten puzzelen om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen als je besluit koolhydraatarm te gaan eten.  

 

 

Let ook op de juiste combinaties van voedingsmiddelen om een volledige eiwitinname te garanderen.

 

 

Het is aan te raden om een voedingsdeskundige te raadplegen voor een persoonlijk advies, vooral als je speciale voedingsbehoeftes hebt zoals allergieën of voedselintoleranties.

 

 


Koolhydraatarm 50 Dagen Programma nu ook geschikt voor vegetariërs:

Makkelijk Afvallen (MA) over de nieuwe editie van hun Koolhydraatarm 50 Dagen Programma:

 

 

"Gelukkig kiezen steeds meer mensen ervoor om minder vlees te eten. 

 

Dat vinden wij bij MA een goede zaak.

 

Want.. minder vlees is beter voor je lichaam, het welzijn van alle lieve diertjes én ons leefklimaat!

 

Daarom hebben we in het nieuwste Koolhydraatarm 50 Dagen Programma meer vegetarische recepten gestopt.

 

Je wordt verrast met vega ontbijtjes, vegetarische ovenschotels en … ja we gaan natuurlijk niet alles verklappen ;-). 

 

Oké, nog eentje dan: helemaal vega is vanaf nu ook mogelijk!"