Koolhydraatarm dieet: Maak jij deze 9 fouten?

 

Welke fouten kun je maken wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt?

 

Deze 9 fouten kwam ik het vaakst tegen. 

 

(en 'fout 8' is volgens mij de échte boosdoener van het niet volhouden van een koolhydraatarm dieet)

 

Fout 1: Te weinig koolhydraten eten

 

Makkelijk Afvallen adviseert in hun koolhydraatarme programma’s om de 50/30/20-regel aan te houden. 

 

Wat inhoudt dat je dagelijks 50% eiwitten, 30% gezonde vetten en 20% koolhydraten eet. 

 

Mocht je 20% koolhydraten per dag niet halen dan kun je last krijgen van:

  • Vermoeidheid
  • Je trillerig voelen
  • Snel geïrriteerd zijn 
  • Je ‘gewoon niet goed voelen’ 

Waardoor je mogelijk stopt met je koolhydraatarm dieet...

 

Fout 2: Jezelf overeten aan producten met weinig koolhydraten

 

Denk aan spek, kaas, boter, vleeswaren, slagroom, noten etc.

 

Deze producten bevatten (bijna) geen koolhydraten, maar wel veel calorieën. 

 

Als je hier te veel van eet kan het zijn dat je niet afvalt of zelfs aankomt!

 

Fout 3: Te weinig groente en fruit eten

 

Genoeg groente en fruit eten is erg belangrijk.

 

In het algemeen.

 

Maar ook als je een koolhydraatarm dieet volgt.

 

Groente en fruit bevatten naast de benodigde vezels ook veel vitaminen en mineralen.

 

Deze heb je nodig om je lichaam goed te laten functioneren en gezond te houden.

 

Wanneer je tijdens iedere maaltijd de helft van je bord vult met groente en (koolhydraatarm) fruit zit je goed. 

 

Fout 4: Te weinig vet eten

 

Eerder schreef ik dat Makkelijk Afvallen in hun koolhydraatarme programma’s adviseert de 50/30/20-regel aan te houden. 

 

Dit betekent dat je dagelijks 30% van je energie uit gezonde vetten dient te halen. 

 

Als je te weinig gezonde vetten eet kun je veel honger krijgen.

 

En als je veel honger hebt ga je misschien verkeerde keuzes maken met alle gevolgen van dien...

 

Fout 5: Niet de tijd nemen om nieuwe eetgewoonten aan te leren

 

Als je begint met een koolhydraatarm dieet moet je meer nadenken over wat je kunt eten.  

 

Neem dus (zeker in het begin) de tijd om je maaltijden te plannen. 

 

En doe bijvoorbeeld boodschappen met een boodschappenlijstje.

 

Want als je plotseling honger krijgt moet je weten wát je kunt eten en dit ook in huis hebben, zodat je je koolhydraatarm dieet niet om zeep helpt.

 

Fout 6: Te weinig variatie in je koolhydraatarm dieet

 

Wanneer je iedere ochtend eieren met spek en tomaat eet. 

 

Of een avocado met ei. 

 

Dan komt dat op een gegeven moment je neus uit. 

 

Met het gevolg dat je op den duur de brui geeft aan je koolhydraatarm dieet.

 

Zorg dus voor voldoende variatie in je koolhydraatarm dieet. 

 

Op internet kun je veel koolhydraatarme recepten vinden.

 

(Wel goed opletten dat ze echt koolhydraatarm zijn!)

 

En als je liever een fysiek boek met volledig uitgeschreven recepten inclusief foto’s gebruikt, kan ik het boek Koolhydraatarm 50 Dagen Programma van Makkelijk Afvallen aanbevelen waarin je voldoende variatie vindt voor 7 weken. 

 

Fout 7: Producten eten die ten onrechte het label suikervrij of koolhydraatarm hebben

 

Het is slim altijd de labels te checken van producten waarvan wordt gezegd dat ze suikervrij (of een verlaagd suikergehalte hebben) of koolhydraatarm zijn. 

 

In sommige gevallen is dit gewoon een marketing truc.

 

Lees dus altijd de voedingswaarde-label van dit soort producten om te checken hoeveel koolhydraten er écht in zitten. 

 

Fout 8: Toch ongemerkt beetje bij beetje te veel koolhydraten eten

 

Een klein handje chips. Een koekje bij de koffie. Een klein ijsje. 

 

Voor je het weet eet je ongemerkt meer dan 20% koolhydraten per dag. 

 

Vooral wanneer je al een tijdje bezig bent met een koolhydraatarm dieet. 

 

Met als gevolg dat je meer honger hebt en meer begint te verlangen naar koolhydraatrijke producten.

 

Merk je dat je steeds vaker kleine beetjes koolhydraatrijke producten eet? 

 

Ga dan een paar dagen terug naar de basis (50/30/20) om dit patroon te doorbreken.

 

Zodat je niet binnen no-time weer op (of boven) je startgewicht zit. 

 

Fout 9: Te weinig bewegen

 

Bewegen is belangrijk.

 

Of je nu een koolhydraatarm dieet volgt of niet.

 

Ook al lijkt het dat je met een koolhydraatarm dieet makkelijk gewicht verliest zonder te bewegen.

 

In het begin verlies je vooral vocht. 

 

Zorg dus voor voldoende beweging. 

 

Je kunt gewoon thuis bewegen. 

 

Op YouTube zijn genoeg fitness en yoga video’s te vinden.

 

Of maak lange wandelingen.

 

Als je maar iets doet wat je écht leuk vindt.

 

Conclusie

 

Dit waren ze. De 9 fouten die je kunt maken bij het volgen van een koolhydraatarm dieet.

 

Als jij sommige fouten ook maakt. 

 

Geen paniek. 

 

Je bent zeker niet de enige.

 

 

Het is alleen zonde als je door die fouten helemaal stopt met je koolhydraatarm dieet.

 

En dus nooit je streefgewicht bereikt of lang vasthoudt. 

 

 

Fout 1 t/m 8 kun je voorkomen (of verhelpen) door een koolhydraatarm programma te volgen zoals dat van Makkelijk Afvallen. 

 

Zodat je

  • Niet na hoeft te denken of je volgens de 50/30/20-regel eet; als je hun recepten volgt zit je goed
  • Een duidelijk eetplan hebt om van koolhydraatarm eten eenvoudig een gewoonte te maken
  • Altijd genoeg groente en fruit eet; als je de recepten volgt krijgt je vanzelf genoeg groente en fruit binnen
  • Een basis hebt om op terug te vallen mocht je teveel aan het smokkelen zijn geslagen (-; (veel gemaakte fout nummer 8)

 

Heel veel succes!

 

Liefs,

Emma